Fulltextové vyhledávání

Parametrické vyhledávání

Parametrické vyhledávání

Vyhledat v katalogu

Vyhledat v katalogu

Drobečková navigace

Úvod > Aktuality > Digitalizace českých obcí: AI Hackathon, AI a užitečná řešení běžných agend

Digitalizace českých obcí: AI Hackathon, AI a užitečná řešení běžných agend



V Česku máme přes 3000 malých obcí, kde na úřadě funguje jen starosta, sekretariát s pokladnou a pár sousedů s technikou. Jsou sdružení v SMS ČR.

Přišli do EDIHCTU s otázkou, co pro ně může udělat AI. A tak tým EDIHCTU ve spolupráci s produkčními Středočeského inovačního centra připravili sérii tří akcí. IDEATHON, HACKATHON a MATCHATHON. V rámci prvního dílu, IDEATHONU připravili v intenzivních diskusích se starosty několik výzev (viz níže).

 

28. února 2025 začne druhý díl, HACKATHON, na kterém se můžeš také podílet!

Není účelem stavět nové aplikace, hlavním cílem je hledat příležitosti pro jednoduché digitalizační aktivity, pro které ve spolupráci se starosty najdou nástroje a jejich kombinace, následně vyrobím návody a otestují se starosty, že je to přínosné.

 

 

Výsledky HACKATHONU budou poskytnuty komerčnímu sektoru v Q1 2025, kdy budou předvedeny oceněné PITCHE všem, kdo se chtějí nějak podílet na rozvoji republiky.

 

Místo konání

Hackathon se bude konat hybridně. Všechny aktivity, které bude řídící tým organizovat, budou probíhat v budově Českého Institutu Informatiky Robotiky a Kybernetiky na adrese Jugoslávských partyzánů 1580/3. Přihlášení přítomní budou mít za odměnu možnost absolvovat v rámci víkendového pobytu exkurzi do testbedu.

S ohledem na organizační opatření bude hackathon probíhat fyzicky na místě pouze v době od 8 do 22.

 

Link pro přihlášení je pod popisy výzev.

 

Výzva 1 – VIZIONÁŘ

Cíl:

Cílem je zvýšit zapojení občanů do rozhodování o rozvoji obce, podpořit transparentnost procesu a zajistit, že nápady občanů jsou spravedlivě zohledněny a prioritizovány.

Technickým řešením bude nástroj, který umožní jednak efektivnější a otevřenější participaci, což povede k lepší spolupráci mezi občany a samosprávou, a také evidenci a podporu prioritizace jednotlivých ZÁMĚRŮ a tím zajistí dlouhodobý udržitelný rozvoj obce (přehled o záměrech podpoří jednak efektivitu práce s vlastním rozpočtem zejména ve vztahu k dostupným dotacím).

Výzva 2 – KRONIKÁŘ

Cíl:

Cílem je posílit komunitní vazby a podpořit společenský život v obci. Občané se budou více zapojovat do plánování a účasti na akcích, což zlepší soudržnost komunity.

Technické řešení bude sloužit jako prostředek k lepší organizaci a archivaci těchto akcí, což povede k uchování společných vzpomínek a silnějšímu komunitnímu cítění.

Studenti by měli navrhnout prototyp AI nástroje, který by integroval plánování, realizaci a dokumentaci obecních akcí, a zároveň zajišťoval snadnou výrobu kroniky, jak v online podobě, tak pro tištěnou verzi. Nástroj by měl být intuitivní a reflektovat skutečné potřeby a zvyklosti v obcích.

Specifikace:

  • Plánování a předprodukce: Systém by měl umožnit organizaci a plánování akcí v jednotném obecním kalendáři. Měl by být snadno přístupný občanům, kteří mohou akce navrhovat nebo se k nim přihlašovat. AI by měla navrhovat optimální termíny, zohledňovat kolize akcí a distribuovat notifikace.
  • Produkce akcí: Nástroj by měl zahrnovat možnosti podpory logistické a organizační fáze akcí, například doporučovat dodavatele, partnery nebo technické zajištění.
  • Postprodukce a dokumentace: Systém by měl shromažďovat fotografie, videa a další dokumenty z akcí, a automaticky je archivovat do digitální kroniky obce. Na konci roku by AI pomohla s výběrem nejdůležitějších akcí, aby bylo možné vytvořit papírovou verzi kroniky.
  • Společný kalendář: Online přístupný kalendář s možností filtrovat akce podle typu, místa a data, umožní lepší koordinaci a účast na událostech.
  • Komunitní zapojení: Občané by měli možnost sdílet fotografie a příspěvky k jednotlivým akcím, čímž se posílí pocit komunitní sounáležitosti. AI by mohla pomáhat s tříděním a výběrem kvalitního obsahu.

Výzva 3 – Nezapomeň

Cíl:

Cílem je zajistit, aby obec efektivně plnila své povinnosti a minimalizovala riziko z prodlení při důležitých rozhodnutích či úkonech.

Hlavním přínosem pro obec je udržení kontinuity a efektivity správy, kdy technické řešení slouží jako nástroj, který starostovi a jeho týmu pomůže lépe řídit obecní agendy, čímž zvýší jejich produktivitu a spolehlivost.

Výzva 4 – Žrouti času

Cíl:

Cílem je uvolnit starostovi a úředníkům ruce od rutinních a časově náročných úkolů, aby se mohli soustředit na strategické otázky a rozvoj obce.

Automatizace procesů má za cíl zvýšit efektivitu obecní správy, snížit administrativní zátěž a zlepšit poskytování veřejných služeb, kde technické řešení bude prostředkem k dosažení této efektivity a zlepšení kvality života v obci.

Program

Všechny on site aktivity budou probíhat na adrese CIIRC, Jugoslávských partyzánů 3.

pátek 16:00 zahájení 303
sobota celý den práce po týmech v zasedačkách CIIRC
neděle 16:00 ukončení, vyhlášení výsledků 303

CENY

V každé výzvě bude udělena cena nejlepšímu týmu a to v hodnotě 15.000 Kč, Výsledky budou nabídnuty pro další zpracování a zavedení do praxe.

 

Zdroj: https://www.edihctu.eu/